Digital markedsføring i fremtiden

I dette blogginnlegget skal jeg kort snakke om mine tanker om hvordan jeg tror den digitale markedsføringen kommer til å endre seg i fremtiden. Markedsføringen er stadig i endring, og dette er påvirket av teknologi og kjøpsatferden til forbrukere. For et tiår tilbake, var markedsføring kun markedsføring. Begrepet «digital markedsføring» var ukjent, med tanke på at den data drevende teknologien ikke var like funksjonelt og brukt som idag.

https://pixabay.com/no/illustrations/dør-åpne-døråpningen-inngang-1590024/

Vi kan se idag at tradisjonell markedsføring fungerer dårlig for store bedrifter, spesielt de som ønsker å nå et stort publikum om gangen. Det er nettop derfor den digitale markedsføringen spiller så stor rolle i dagens samfunn, og kanskje om et tiår er nettop den måten også utdatert. Men hva kan vi forvente i fremtiden?

Nye sosiale medier og influencers

Sosiale medier har vært med på å påvirke den digital markedsføringer i stor grad de siste årene. Sosiale medier har vært med på å dominerer, og skape nye former for markedsføring. Instagram, Snapchat, TikTok er bare for å nevene noen av dem. En stor del av verdens befolkning er aktive daglige, og derfor er det så genialt å benytte seg av muligheten til å kommuterer. Mange bedrifter har benyttet seg av muligheten til å bygge opp merkevaren sin kun på disse sosiale mediene, og flere gjør dette idag. Forutsetningen for å bli lagt merke til, er mye større enn å benytte seg av andre kanaler. Men dette er som sagt avhengige av hva hensikten med å bruke disse er. TikTok er et godt eksempel på en app som har fått en drastisk økning av brukere og aktivitet. Idag så betyr jo dette at flere bruker i gjennomsnitt lenger tid på TikTok enn på andre sosiale medier, og vi kan se hvor stor betydning det har hatt for markedsføring.

https://pixabay.com/no/illustrations/influencer-sosiale-medier-kvinne-4492841/

Ved at nye sosiale plattformer blir til, kommer bruken av influencere til å bli større. Ved at nye sosiale medier sniker seg inn på markedet, kan det være viktig å plukke opp de få som slår igjennom, og får mange følgere. På denne måten kan bedrifter benytte seg av billig markedsføring, og samtidig treffe er stort publikum. Vi kan se at mange benytter seg av samme taktikk, men dette er avhenging av at bedriftens produkter treffer den spesefike målgruppen. Hvis ikke, så er det en markedsføringsmetode som ikke fungerer effektivt.

Kunstig intelligens

Det skal ikke ta langt tid før vi klarer å utvikle en form for kunstig intelligens når det gjeler digital markedsføring. Vi har sett hvor mye kunstig intelligens har utviklet seg.. I dag kan vi jo se at det er kapable til å svare på kundens spørsmål, og automatisk vise annonser etter videoer, artikler og på andre plattformer.

https://pixabay.com/no/illustrations/jente-kvinne-ansikt-øyne-nærbilde-320262/

Kunstig intelligens kommer til å ta over, men dette er bare snakk om tid. Når det skjer kan det bli vanskelig å kunne konkurrere, og at nåværende markedsførere skulle klare å drive med digital markedsføring. Den kunstige intelligensen kommer til å utvikle seg til å personliggjøre annonser, og hele tiden tilpasse hvert enkelt menneske som surfer på nettet. Hensikten er å skape behov som ikke i utganspunktet er der. Ved å analyserer aktiviteten til brukere, vil den kunstige intelligens utkonkurrere den tradisjonelle digitale markedsføreren.

VR og AR

VR er en forkortelse for «Virtual Reality» og dens hensikt er å kunne simulere en virkelighet. Dette skjer ved at du bruker briller som gjør at du kan simulere en 360° vinkel. I praksis vil dette bety at du kan vri hodet, og se deg rundt akkurat på samme måte som du ville gjort i virkeligheten. Alt er dette er programmert og koden slik at du kan bli simulert hvor som helst. Ved å bruke historisk data, kan du gjennoppleve virtuelle versjoner av ting som har vært borte i flere tusenvis av år. Dette kan være steder som for eksempel det osmanske riket, gamle Roma eller noe så lite å reise tilbake 100 år i tid i Oslo. Mulighetene er undedrlige.

AR bruker nesten tilsvarende teknologi som VR, og er en forkortelse for Augmented Reality. Dette vil da lett og kort forklart som en utvidet virkelighet. Vi kan egentlig forklare det som en forlenget arm. Det vil det bety at du vil se akkurat det samme som i den virkelige verden, men du vil ha muligheten til skape hologrammer og virtuelle objekter foran deg. I praksis vil det si at du kan stå i hjemme, og simulere Eiffeltårnet i stuen din.

https://pixabay.com/no/vectors/utvidet-virkeligheten-virtuelle-3630004/

Denne teknologien vil bidra til at markedsføringen vil endre seg. Sannsynligheten for salg vil øke, ved at kunder kan kunne «se» produktene rett foran seg, enn å visualiserer seg hvordan det ville se ut. Under boligkjøp for eksempel, trenger ikke kjøpere å møte opp til visning ved hjel av VR teknologien. Hvis blir optimalisert og videre utviklet, vil vi kunne se alt vi vill uten å i det hele tatt være fysisk til stedte. Teknologiene kan hjelpe å visualisere ideer på en helt annet måte. Noe som revolusjonere markedsføringen.

Hvordan vil markedsføringen se ut i fremtiden, er det fortsatt ingen som vet. Dette er bare noen av få teknologier og faktorer som kommer til å bidra til enn lettere, men samtidig større konkurranse innenfor digital markedsføring i fremtiden. Markedet er stadig i endring, noe som gjør at markedsføring teknologier stadig er under utvikling. Nye måter å markedsføre på blir hele tiden oppdaget. Som sagt for kun ti år siden, var begrepet digital markedsføring ukjent.

Kilder:

https://www.online.no/trender/vr-for-dummies/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *