Markedsføring på Instagram

I dette blogginnlegget skal jeg drøfte litt om hvordan nettop du kan markedsføre deg på Instagram. Sosiale medier spiller en stor rolle når det gjelder kommunikasjon og markedsføring, og bedrifter bruker de mer enn noen sinne. Det er en viktig del av markedsførings strategien til mange, og det har aldri vært like effektiv som i dagens samfunn. De fleste er aktive på sosiale medier, og derfor er det så genialt å benytte seg av denne muligheten. Men hvordan kan du bli en super markedsfører?

Hva er Instagram?

https://pixabay.com/no/photos/smartphone-bærbar-pc-sosiale-medier-1701096/

Instagram er en gratis app som brukes til å hovedsakelig dele bilder og video, og ble først lansert i 2010. Siden den gang, har det blitt et av de største sosiale mediene som finnes idag. Det blir daglig nesten postet rundt 80 millioner bilder, noe som jeg en indikator over hvor mange brukere som eksisterer og er aktive. I likhet med både Facebook og Twitter opretter du en egen bruker, og følger folk du kjenner eller interesserer deg. Deres innlegg og historier vil da dukke opp på feeden din, hvor du har mulighet til å like, dele eller kommentere innleggene. Det samme skjer for andre, når du legger ut bilder eller video.

Hvorfor velge Instagram som en platform for å markedsføre?

https://pixabay.com/no/illustrations/spørsmålstegn-spør-svaret-3978394/

Instagram er en platform som tidligere nevnt har ekstremt mange aktive brukere, noe som gjør at forutsetningene for å få gjennomslag er store. Dette er platofmr som gjør det enkelt for bedrifter, organsikasjon eller privatpersoner å markedsføre både tjensene sine, eller produktene sine helt gratis! Dette bygger seg igjen på om du har en god profil som trekker til seg interesse, og er viser at du er aktiv. Flere bedrifter velger å bruke denne sosiale plattformen ettersom en stor del av målgruppen befinner seg der. Det finnes også muligehter for å drive med betalte annonseringer på Instagram, for å øke sannsynligheten for synlighet, og potensiele kjøp. Dette gjør du enten for at noen skal trykke inn på profilen din, og se hva du har å tilby og langt ut. Eller at noen skal trykke direkte inn på din nettside, eller nettbutikk.

Hvordan markedsføre på Instagram

Det finnes utrolig mange smarte og enkle metoder, for å markedsføre på instagram. Jeg skal komme med noen eksempler på hva nettop du kan gjøre. Disse enkle tingene kan bidra til at du får flere følgere, mer aktivitet rundt det du legger ut, og potensielt flere salg!

https://pixabay.com/no/illustrations/instagram-insta-markedsføring-3157976/
  • Opprett en bedriftskonto: Ved å opprette en bedriftskonto, har du mulgihege til å gjøre mye mer enn en privat konto. På denne måten kan du bruke Instagram sine analyseverktøy for å følge med på følgerne dine, og direkte lage Instagram annonser, uten å bruke Facebook annonseverktøy. Du har muligheten til å gi følgerne dine hurtigknapper i innleggene dine, hvor du kan tagge produkter, swipe up funksjonen på stories, henvise til nettbutikken og mye mer.
  • Hashtags: Bruk Hashtags på det meste du legger ut. På denne måten kan folk som søker finne diss hastags, noe som resulterer til at de finner innlegget dit. Hvis du selger julegensere, burde man bruke hashtags som: Jul, gave, genser og ligende. Når noen søker på disse ordene, vil sannsynligheten øke for at de kommer over profilen din være stor. Så bruk mye hashtags for å øke synligheten
  • Stories: Dette er noe som har blitt svært populært å legge ut. Det består av bilder, teks eller video som kanskje ikke er alt for formelle, men for å vise karakter, tilstedeværelse eller humor. Disse storiene ligger ute i 24t på profilen din før de forsvinner. Dette kan være en video av produksjon av en vare, eller hvordan det for eksempel ser ut på kontoret hvor dere jobber. Storiene kan bli brukt til å annonsere nye produkter som kommer, eller andre nyheter.
  • Aktive innlegg: Å lege ut innlegg aktiv, er viktig for å beholde følgerne sine. Dette er for å vise tilstedeværelse og at du ønsker å kommuniserer. Ved å ikke være aktiv, kan du lett bli glemt av kundene og ikke bli prioritert. Når du hele tiden legger ut innlegg, vil folk alltid lege merke til bedriften enten bevist eller ubeist. Tilstedeværelse er ekstremt viktig, og et godt og enkelt konkurransefortrinn hvis det er mye konkurranse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *