Hvordan bruke Google Analytics, og hvordan koble det til Shopify-butikk?

Vi har nå gått inn i fjerde og siste delen av faget Digital Markedsføring. I denne delen har vi Marius Vetaas Thomassen, og vi har allerede fått i oppgave å skrive om analyse verktøyer Google Analytics. Gjennom hele dette faget har, har Google Analytics vært er verktøy som vi har blitt godt kjent med. Vi lærte om det allerede i starten av dette semester, og vi har fått muligheten til å bruke dette analyseverktøyet flittig. I dette blogginnlegget ønsker jeg å forenkle og forklare hvordan du kan bruke Google Analytics, og hvordan jeg har knyttet den til min bloggside. Her skal jeg ta for meg:

  • Hva er Google Analytics?
  • Hva er Shopify?
  • Hvordan koble sammen Google Analytics og Shopify?

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et analyseverktøy som er gratis å bruke. Dette analyseverktøyet skal gi deg innsikt, og måle hvor effektivt nettsiden eller kampanjen din er. Dette er et verktøy som hovedsakelig skal bli brukt i markedsføring. Ved å bruke dette verktøyer kan du se blant annet om hvor mange besøkende du har i en viss tidsperiode, hva de gjør på nettsiden, kampanjer som presterer, hvor de kommer ifra osv.

https://pixabay.com/no/illustrations/google-analytics-seo-søk-motoren-1385511/

Hva er Shopify?

Shopify er en E-varehandel platform hvor aktører eller privatpersoner hovedsaklig kan oprette en nettside. Her har du mulighet til å selge tjenester eller produkter etter ditt ønske. Shopify er en veldig god plattform som tilbyr mange tjenester, noe som gjør at du ikke trenger å være en ekspert i verken koding eller webdesign. Ved å bruke denne plattformen blir det meste automistsiert, og gir ultimate løsninger for salg og behandling av betalinger.

https://pixabay.com/no/illustrations/dropshipping-oberlo-shopify-3264486

Hvordan koble sammen Google Analytics og Shopify?

Å koble sammen Google Analytics og Shopify er ikke et absolutt must, med tanke på at Shopify har veldig mange av de samme målingene. Men ved å koble de sammen, vi du få en mye dypere og mer nøyaktig forståelse over de ulike statistikkene og det som har blitt målt. Her skal jeg vise dere hvordan dere kan gjøre dette på 8 enkle steg.

  1. Logg inn på forsiden på Google Analytics (Opprett en konto hvis du ikke har gjort det)

  1. Trykk på «Administrator» helt nede på meny siden.
Skjermbildet fra Google Analytics

3. Trykk på Sporingsinfo i blokken som handler om «Området»

Skjermbildet fra Google Analytics

4. Trykk på underoverskriften «Sporingskode», under «Sporingsinfo»

Skjermbildet fra Google Analytics

5. Da vil du få en kode som du skal kopiere. Kopier alt som står i blokken. Dette er da kodingen du skal bruke til neste steg.

Skjermbildet fra Google Analytics

6. Gå inn på din Shopify forside, og trykk på Online Butikk. Velg deretter underkategorien «Preferanser».

Skjermbilder fra Shopfiy

7. Lim deretter inn Koden inn i denne blokken, og du har nå klart å koble sammen Shopify og Google Analytics.

Skjermbildet fra Shopify

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *