Refleksjonsnotat – DEZMO

I denne delen av Digital Markedsføring har vi fått i oppgave hvor vi måtte opprette en velfungerende nettbutikk, som skal selge en tjeneste eller et produkt. Denne delen som omhandler E-Varehandel, blir ledet av Karl-Phillip Lund. Vi har fått muligheten til å velge medstudenter som vi kan jobbe med, og består av alt fra 2-5 personer. Vi er en gruppe på 5 gutter, og det har virkelig vært gøy og utfordrende på mange måter. Det har vært en lang prosess, og vi har fortsatt en lang vei å gå. Det har vært ekstremt lærerikt, og jeg har bygd opp en kunnskap om hvordan en nettbutikk fungerer i praksis. I dette refleksjonsnotatet skal jeg snakke om:

  • Valg av Konsept og hvor konkurransedyktige produktet er. 
  • Markedsføring. 
  • Målene vi satt oss
  • Problemer vi har opplevd underveis
  • Læringsutbytte

Valg av Konsept og hvor konkurransedyktige produktet er. 

Konseptet vårt er ganske unikt i forhold til veldig mange. Det tok ikke så veldig lang tid før vi visste hva vi ville begynne å selge. Vi satt et møte så fort vi fikk vite at vi skulle lage en nettbutikk, og vi kastet ut ideer om hva vi hadde lyst å prøve ut. Vi var innom ideer som å lage klær, men vi skjønte ganske fort at det var for vanskelig å differensiere seg, og lage noe som kunder ønsker å kjøpe.  Konklusjonen ble at vi ønsket å lage glassalbum, inspirert av Spotify og Apple music. Glass albumet er av glass, og vi bruker tusj til å skrive på det. Hele konseptet baserer seg på at det skal være en form for DIY, og at det skal være hjemmelagd. Produktet vårt kunne også bli Droppshippet hvor det allerede finnes på AliExpress. Vi bestemte fort at dette ikke var aktuelt. Dette var fordi ventetiden er veldig lang, og vi verken får sett produktet selv eller hvordan det kommer til å se ut for kunden. Derfor valgte vi løsningen å lage de selv, og bygge produktet rundt at vi produserer det helt selv.

Glass albumet er et produkt som kundene kan være med på å lage selv, og føle en personlig tilknytting til.  Kunden skal ha muligheten til å velge helt selv hva som skal være på den. Det kan være kundes favorittsang, favoritt minne, eller kun en gave til noen som man er glad i.  Her kan de velge et bilde, en sangtekst og en undertekst. Konseptet kommer ifra at Covid 19 har preget store deler av hverdagen til de fleste mennesker, og samtlige av oss har tatt oss tid til å se på gamle bilder og videoer. Produktet vårt gjør det mulig å kombinere en sang med en betydning, og et bilde som vekker minner. 

Når det var snakk om konkurranse, er det ikke så mange som gjør dette. Vi kan se i utlandet at det blir solgt masse av disse, men etter mye research fant vi kun en norsk nettbutikk som gjør det samme som oss. Så markedet er ganske åpent for vår del, og forutsettingen for å få en form for gjennomslag er store. 

Markedsføring. 

Vårt hovedsegment er unge, og unge voksende. Dette betyr ikke at vi kun fokuserer på dette segmenter hvor det kan være aktuelt for alle aldersgrupper.

Markedsføringen av produktet vårt er enda ikke helt optimalisert, hvor vi ikke har så mye innhold på sosiale medier. For øyeblikket har vi kun opprettet en Instagram og Facebook-side. Vi ønsker å jobbe med dette framover, hvor vi vil fokuserer på Tik Tok, Influenser, ads og e-post markedsføring. 

Influensere er noe som vi håper å kunne komme i gang med så fort vi er ferdig med eksamen, og vi har bygget opp innhold plattformene våre.

Målene vi satt oss

Tidligere i faget lærte vi noe som heter OKR, og jeg tenkte tidlig at dette kan være nyttig å lære seg. Karl Phillip ga oss beskjed om at hver mandag framover, måtte vi sende inn og oppdatere våre OKR. Vi kastet oss ut i det, og ble enig om Objectives og Key Results som så slik ut:

Objective: Ha en velfungerende nettbutikk

  • KR1: 500 besøkende i løpet av første mnd. (7/10)
  • KR2: 300 følgere på Instagram (8/10) 
  • KR3: 10 salg før eksamen (5/10) 

Dette er disse målene vi lagde før vi startet hele prosessen. Vi ligger ikke så ganske godt med å nå våre Key Results, men vi har en nettbutikk som vi har klart å optimalisere. Våre Key Results kommer til å bli endra til realistiske mål som vi tror vi kan nå. Vi har ikke vært like effektive som vi trodde vi skulle være, grunnet av at vi fokuserte for mye på oppbygging av nettbutikk og materiale av produktene. 

Problemer vi har opplevd underveis

Vi har hatt våre utfordringer gjennom denne prosessen, og har fortsatt ting vi må løse. Forbedringer skjer stadig, og til slutt håper vi at vi har løst de fleste problemene. Dette er noen punkter av problemer vi har opplevd:

  • Lage glassplatene var ganske krevende, hvor vi aldri hadde gjort noe lignede før. Vi brukte mye tid på å teste, og måtte kjøpe inn nytt materiale hvor vi fant ut at det vi hadde kjøpt inn ikke passet. 
  • Å lage en nettside var ikke så veldig krevede, med tanke på at jeg har hatt litt erfaring fra det fra før. Dette resulterte til at jeg endte med å gjøre det meste av design og oppsett. Dette kunne være litt krevende med tanke på de andre i gruppa ikke hadde like mye erfaring. Men de bidro veldig mye med innspill om tekst, farger og bilder. Vi har lagd nettsiden vår på Shopify, og vi holder fortsatt på med å gjøre små endinger. 
  • Markedsføringen har vært veldig svak
  • Å møtes har vært en stor utfordring, hvor vi bor langt unna hverandre. Vi har møtes en gang, og var nesten mer effektive enn det vi har vært over Zoom. Det å møtes fysisk er ganske krevende under Covid 19, men vi er avhengig av å møte hverandre siden vi lager produktene selv.

Læringsutbytte

Det har vært en ekstrem vanskelig, men en gøy prosess. Det har vært vanskelig å balansere blogg innlegg, sertifiseringer, nettside, undervisning, jobb og det sosiale hvor det har vært mye å gjøre samtidig. Det å jobbe i en stor gruppe har resultert til at det ofte ikke er alle som kan møte opp, men at nesten blir en rullering over hvem som kan jobbe når. Dette var ganske krevende, hvor vi som gruppe ikke alltid har fått jobbet sammen. Vi har vært veldig flinke til i å prioritere, og få gjort alle arbeidsoppgaver til frister.

Det å jobbe i en gruppe med et slikt prosjekt har vært lærerikt. Jeg har tatt med meg ganske mye læring om hvordan det er å bygge en nettbutikk fra bunn, og styre den. Det er ikke så veldig mange som kan si at det har gjennomført denne prosessen, alt fra planlegging til gjennomføring og lansering. Det har gitt meg et lite innblikk på hvordan det ville vært å åpne noe eget. Denne prosessen er ikke i nærheten av hvordan det vill vært, men har gitt meg en liten smakebit på hvordan det kunne vært. Jeg har forstått viktigheten av hvor viktig hver småting er, og hvordan det kan påvirke det store bildet. Det som har vært veldig lærerikt er gjøre det vi har lært teoretisk i en praktisk oppgave. Ved å gjennomføre en slik oppgave, har jeg forstått viktigheten av det vi lærer og hvor aktuelt det er for veien vår videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *