Et dybdeinnlegg av Chris Dunne – 9 måter å utvikle e-handelsvirksomheten din i 2021

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg et dybdeinnlegg skrevet på engelsk, oversette det på norsk med forbedringer. Dybdeinnleget er skrevet av Chris Dunne og funnet på https://blog.edesk.com. I 2021 er det meget viktig å finne ut hvordan virksomheten din kan vokse når det gjelder netthandel. Her blir det forklart 9 enkle steg om hvordan du nettop kan gjøre det.

9 måter å utvikle e-handelsvirksomheten din i 2021

Virksomheten blomstrer når det gjelder netthandel, effekten av COVID-19 gar gjort at en ny bølge av online selskaper har åpnet. Noen helt nye og noen som har blitt tvunget til å tilpasse seg

Men selv i disse utfordrende tider med ekstrem endring, og en bølge av høyt motiverte forbrukere som er klare til å handle på nettet. Er det et faktum om att hvis du vil øke netthandelsvirksomheten din, tiltrekke flere kunder og trafikk, må du markedsføre den på riktig måte Det er flere muligheter der ute for deg akkurat nå, men husk, det er også mer konkurranse.

Netthandel vil fortsette å vokse i 2021. Så hvis du er blodig seriøs om veksten av netthandelsvirksomheten din, bør du allerede prøve å få på plass en strategi for å hjelpe virksomheten din med å vokse.

Det er mange måter du kan sikre at e-handelsvirksomheten din fortsetter å vokse, men selvfølgelig vil ikke alle være egnet for din spesifikke virksomhet eller dens behov. Det er noen prosesser som gjelder for de fleste, og som lett kan implementeres.

Hvordan vokse e-handelsvirksomheten din

1. Forbedre kundeservice

Kundesupport team
 
https://blog.edesk.com/resources/grow-your-ecommerce-business/

Når forbrukere mottar utmerket kundeservice på netthandel,  eller vet at hvis de har et spørsmål eller et problem, og du er du lett kontaktbar, vil sannsynligheten for at de kjøper øke.

Husk at vi lever i en verden der vi ønsker øyeblikkelige resultater, og det er derfor automatiserte kundeserviceprogrammer som Chatbots, et utmerket valg for kundene dine. Disse chatbotsene kan svare kundene med enkle spørsmål. Hvis du kan svare på et spørsmål raskt, er sjansen for salg større, så konverteringene dine bør øke.

Hvordan? Hvis du har tid, kan du bygge din egen Chatbot. Imidlertid vil de fleste e-handelsbedrifter se på spesifikke Chatbot-programvarer.. Det er noen gratis «out of the box» Chatbots som er verdt å vurdere, og andre som kan bestilles for å bygges og skreddersys etter dine individuelle behov.

2. Publiser blogger og nyhetsbrev

Utnyttelse av innhold er en av de mest effektive og velprøvde måtene å hjelpe e-handelsbedriften din med å vokse. Dessverre ignorerer mange bedriftseiere denne strategien fordi det tar tid og krefter, og resultatene er ikke øyeblikkelige. Det er en langsiktig tilnærming som bare fungerer når kvalitet og konsistens er involvert!

Å skrive og legge ut engasjerende innhold på bloggen din kan øke din organiske SEO massivt – men bare når den er implementert riktig. Ett eller to innlegg noen få måneder kommer ikke til å kutte det. På samme måte, hvis du bare legger ut salgsorientert innhold, fungerer det heller ikke. Jo mer nyttig og engasjerende innhold du publiserer, desto mer synlig vil e-handelsvirksomheten din bli online, og jo flere kunder vil du tiltrekke deg.

På samme måte sender du ukentlige nyhetsbrev hver uke eller måned – igjen skrevet med pedagogiske og nyttige emner i tankene – til potensielle kunder og kunder vil minne dem om deg. Det vil også gi tillit og hjelpe dem å se deg som ekspert i din nisje, på denne måten vil det være mer sannsynlig at de vil kjøpe fra deg!

Hvordan? Blogginnlegg og nyhetsbrev bør være lærerike, engasjerende og informative – tenk e-guider, sjekklister, «veiledning» og «tips», og emner relatert til din virksomhet eller produkt. Legg ut minst en gang i uken på bloggen din og send et nyhetsbrev hver måned. Hvis du ikke har tid eller muligheten til å skrive innhold selv, kan du outsource dette til en profesjonell innholds skaper.

3. Legg ut på sosiale medier

Sosiale medier
 
https://blog.edesk.com/resources/grow-your-ecommerce-business/

Akkurat som å publisere innhold på bloggen din og sende ut i et nyhetsbrev, er sosiale medier et fantastisk e-handelsverktøy som kan gi deg større rekkevidde og hjelpe deg med å påvirke kunder med ditt produkt eller din tjeneste.

Facebook og Instagram er spesielt avgjørende for muligheten til å markedsføre produktkampanjer eller spesialtilbud, så her må du ha en sterk tilstedeværelse på alle plattformer.

Igjen, du bør ikke bare legge ut tilbud og produktinformasjon på sosiale medier, det kan slå forbrukerne av. Du bør tilby ekte, nyttig informasjon ved siden av produktet eller tjenesten din.

Hvordan? Legg ut hver dag. Ja virkelig! Akkurat som blogginnleggene dine, er konsistens nøkkelen. Det vil underbevist banke seg inn i hodet til forbrukeren. Få en god blanding av innlegg der ute. Noen salg, noen produktkampanjer og noen lærerike og informative innlegg. Spred e-handelsvirksomheten din på alle sosiale medieplattformer: Facebook, Instagram, Twitter , LinkedIn, slik at du virkelig utvider rekkevidden din.

4. Gi Google Shopping en sjanse

Google ShoppingGoogle Shopping Ads for iPhone 11 Pro-deksel

Google Shopping tilbyr nå gratis annonser til selgere etter en periode,  da den betalte tjenesten var det eneste tilgjengelige alternativet. Det er gratis, så hvorfor ville du ikke dra nytte av å hjelpe e-handelsbedriften din til å vokse?

Google Shopping-annonser kan hjelpe deg med å få produktene dine foran kundene, ettersom det er en type sammenligningssøkemotor. Det som er bra, er at de også er visuelle. En typisk Google Shopping-annonse inkluderer et produktbilde, prisen og bedriftens eller butikkens navn. Når kunder søker etter et produkt på Google, hvis produktbeskrivelsen din oppfyller kriteriene det er søkt etter, vil den vises foran kunden. Du betaler bare hver gang noen klikker på en av Google Shopping-annonsene dine.

Hvordan? Google Shopping-annonser opprettes ved hjelp av produktinformasjon sendt til selgerens datafeed. Dette kan ta litt tid å sette opp i utgangspunktet, men de krever mindre innsats. Du må gjøre produktene i butikken din til Google Shopping-annonser ved å opprette en produktfeed. Du trenger også en Google Merchant Center-konto og en Google Ads-konto. Dette er en enkel å følge prosessen, spesielt hvis e- handelsbutikken din er satt opp på Shopify , Magento, BigCommerce eller WooCommerce, da de tilbyr en app for å hjelpe deg med produktfeeden din. Det er også mange opplæringsprogrammer på nettet.

5. Bruk Omnichannel Marketing

Omnichannel betyr ganske enkelt ‘alle kanaler’ og er egentlig en effektivisering av all markedsføring innsatsen din. Den fokuserer på en enkelt, jevn kundeopplevelse, enten kunden din handler fra mobilen sin, en bærbar PC eller et nettbrett.

For eksempel kan kunden din legge til et produkt i handlekurven mens de surfer på nettsiden din, på den bærbare datamaskinen. De blir distrahert og kommer ikke tilbake til netthandelssiden din før senere, da de har gått over til mobil. 

I stedet for at kunden trenger å starte på nytt, med omnichannel-markedsføring, kan du sikre at de kan fortsette med kjøpet raskt uten å måtte gjenta prosessen.

Omnichannel-markedsføring lar deg unngå at kunden din trenger å gjenta trinn flere ganger under kjøpsprosessen, og øker derfor konverteringen.

Hvordan? Du må undersøke og forstå hvert klikk kunden gjør for å kunne bygge og implementere en omnichannel-strategi. Nøkkelen ligger i kundenes oppførsel. Du må samle inn data og kartlegge veien for kjøp, og deretter skreddersy markedsføringsprosessen.

Relatert: Omnichannel vs Multichannel Marketing

6. Utvid e-postlisten din

Hvis du ikke har et sted på nettsiden din der kunder kan registrere seg for å motta nyheter, tilbud og informasjon om produktene eller tjenestene dine, ignorerer du en stor del av e-handel som potensielt kan gi deg mer salg.

E-postmarkedsføring er en grei måte å øke salget og utvide virksomheten på. Men først må du lage listen din. Jo mer du kan utvide listen din, jo flere potensielle kunder kan du bygge et forhold til og jo flere konverteringer får du. 

Hvordan? Plasser et åpenbart påmeldingsskjema på netthandelsnettstedet ditt, og be folk om å registrere seg for spesialtilbud, rabattkoder, gratis gaver eller lignende. Abonnenter skriver inn e-postadressen sin, i bytte får de potensielt bedre tilbud fra deg i fremtiden.

Pro-tips: Det er viktig at du holder kontakten regelmessig og ikke bare selger til abonnentene dine! Send nyhetsbrevet ditt ut en gang i måneden (eller oftere) og tilby eksklusive rabatter, spennende informasjon, tips og nyheter. Tenk bursdags og sesongrabatter for å øke kundelojaliteten.

7. Selg internasjonalt

Selger internasjonalt
 
https://blog.edesk.com/resources/grow-your-ecommerce-business/

Å utvide netthandelsvirksomheten din kan være så enkelt som å utvide internasjonalt! Faktisk er det så tydelig at det ofte blir oversett. Veksten du kan realisere bare ved å nå ut til flere kunder i flere land er enorm.

Å bli suksessfull i nye land kan ta tid og vil kreve et nytt oppsett, spesielt når det gjelder produktoppføringene dine. Du bør, der det er mulig, selge til de nye kundene på sitt eget språk. Du ser en høyere konverteringsfrekvens når du gjør det.

Hvordan? De fleste store netthandelsplattformer har plugins, og tillegg oversettelse program for forskjellige land. Det er imidlertid best å få gjort en profesjonell oversettelse, for å unngå feil. Du må også sørge for at betalingsbehandleren din kan akseptere betalinger i landets lokale valuta.

La oss nå se på noen mer avanserte strategier som du kan implementere for å utfylle det grunnleggende.

8. Tilpass dine kunders opplevelse

I disse dager kommer en ensformig tilnærming gå rett i vasken! I stedet bør du konsentrere deg om å tilpasse opplevelsen for kunden din. Hvorfor? Ifølge forskning fra growcode.com, er det mer sannsynlig at over 80% av kundene kjøper fra en nettbutikk som gir personlig opplevelse. Dette er alt fra surfing til e-post, sosiale medier og betalte annonser.

Men hva er personlige opplevelser?

Det er bare å vise flere produkter som er relevante for en enkelt kunde! Tenk på det. Potensielle kjøpere er mer sannsynlig å kjøpe hvis du viser produkter eller tjenester som er svært relevante for dem. Faktisk, ifølge forskning fra Epsilon, er det mer sannsynlig at 80% av kundene kjøper fra et selskap som tilbyr disse personlige opplevelsene.

Hvordan? Tilpasninger lar hver besøkende på nettsiden din se en side som er skreddersydd for dem, for eksempel produktanbefalinger eller favoritter. For effektiv personalisering trenger du imidlertid en stor mengde data. For eksempel tidligere interaksjoner av den besøkende på nettsiden din, deres beliggenhet, kjønn, alder, tidspunktet for besøket og deres interesser. Det er et helt spekter av teknologier som kan hjelpe deg med personalisering.

Relatert:  Hvordan amerikanske bildeler reduserte responstiden for kundesupport

9. Klar for mobil allerede? Bli nå «Mcommerce» optimalisert

Netthandel
 
https://blog.edesk.com/resources/grow-your-ecommerce-business/

Selv om det er fantastisk å ha en mobilklar nettside, vil optimalisering for mobilhandel tillate deg å vokse enda lenger. 

Omtrent fire av fem amerikanere som er online-kjøpere, bruker mobil.  Dette vil si at mer enn halvparten kjøper med en mobil, da er det ikke rart at kundene ikke tåler langsomme shoppingopplevelser.

Hvordan? Optimaliser e-handelsbutikken din for mcommerce. Test butikkens oppsett og brukervennligheten for mobile kjøpere for å øke sannsynligheten for salg.

Siste tanker

Som eier av en e-handelsbutikk må du sørge for at virksomheten din alltid vokser. I disse tider, hvis du ikke vokser, vil du oppdage at du står stillestående.

Det er avgjørende å forstå hva kundene dine ønsker, og å eksperimentere med all den avanserte teknologien som er tilgjengelig, slik at du kan forbedre den samlede opplevelsen for kunden din og til slutt hjelpe din e-handelsvirksomhet å utvide seg i 2021.

Hvorfor valgte jeg dette dybdeinnleget og oversette det?

Netthandel har blitt mer rellevant enn noen sinne tidligere. Bedrifter må tilpasse seg dagens situasjon, og jeg syntes det var meget spennende å finne et innlegg som nettop tar for seg dette. Flere og flere selskaper blir tvunget til å stenge, og har kun en nettbutikk å fokusere på. Dette innlegget forklarer nettop hvordan du kan tilpasse deg, og ikke minst hvorfor.

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *