Vurdering av Power sin nettside

I dette blogginnlegget skal jeg vurdere et nettside utifra noen kritiserer. Jeg har tatt innlegget til Inevo og Even Ødegard som et utgangspunkt for å vurdere Power. Inevo og Even Ødegard tar for seg 10 punkter for å forklare hvor god en nettside er. I. hver kriterie kommer jeg til å forklare hvorfor jeg mener de er funksjonell, hva som gjør at de oppfyller kriteriene. Disse kriteriene er:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og strategi

Power

Power er et nordisk nordisk handelsselskap som seger elektorinikk. Konsernet har rundt 900 butikker i Norge, Danmark, Tyskland og Estland og er meget godt etablert. Du har sikkert hørt om selskapet før, under navnet Expert som de byttet ifra i 2017. Selskapet konkurrer hardt mot ander store elektronikk selskapet, og utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettopriser i butikk.

  1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykk er essensielt for at kundene skal ha et ønske om å kjøpe. Det setter grunnlaget for et kjøp, og hvor lenge kunden ønsker å ta et valg. Førsteinntrykk er essensielt for at kundene skal ha et ønske om å kjøpe. Det setter grunnlaget for et kjøp, og hvor lenge kunden ønsker å ta et valg. For å avgjøre om førsteinntrykket er godt kan du sjekke om kunden kan svare på disse tre spørsmålene i løpet av 5 sekunder:

Forsiden til Power 1 : https://www.power.no

Forsiden til Power er godt strukturert, hvor logoen kommer tydelig frem og en indikasjon på at du har kommet til riktig nettside. Du kan tydelig se at du har kommet til en nettside som selger elektronikk ved at du har masse nyheter og kampanjer allerede på førstesiden.

Øverst på nettsiden har du en banner som har en mix av ulike produktakratogierer, noe som gjør det enkelt å finne frem til det en ønsker. De ulike er såpass ensformig og spesifikt slik at du lett skal finne produktet som er ønskelig. Dette er alt fra Gaming, Mobil, TV osv.

På forsiden har kunden allerede mulighet til å lese mer om hvordan de ulike funksjonene fungerer under pandemien. Det er tre bokser som kunden kan trykke på for å får mer informasjon om hvordan kunden kan finne den nærmeste nettbutikken, Click og hent funksjonen, og svar på Covid spørsmål som tidligere kunder har lurt på.

Forsiden til Power 2 : https://www.power.no

Hvis du scroller lenger ned på forsiden blir de ulike produktkatorgieren mye tydligere ved at de både er i form av bildet og tekst. Dette gjør det enkelte for kunden å finne det spesifikke prduktet og tidligere hva du finner ved å trykke på denne kategorien

Rett under dette, finner du aktuelle produkter for denne uken. Dette kan være produkter som har blitt mest kjøpt av kunder, eller hva som kunder har sett mest på. Dette er igjen preget av når på året vi er. Dette blogginlgget blir nå skrevet nærmere sommeren, noe som resulterer at det blir vist, griller og el-sparkesykkler.

Hvis det er noe jeg skulle ønsket en forbedring på ville det vært strukturen. I Forhold til andre konkurrenter som Elkjøp, kan det opplevelse som litt rotete og mye som skjer på engang. Det kan bli veldig myefor min del, og kan oppleves som litt mye informasjon.

2. Synlighet

Synligheten av Power: https://www.google.com/search?q=mobil&client=safari&bih=837&biw=1440&hl=no&sxsrf=ALeKk00k2yCFgtzM3NjZEnW0npeLCAa0XA%3A1618837297805&ei=MX99YIHLMKqHrwSZ8LHwBg&oq=mobil&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBAgjECcyAggAMgIIADICCAAyBQgAELEDMgUIABCxAzICCAAyCAgAEMcBEK8BMggIABCxAxCDATIFCAAQsQM6BwgAEEcQsAM6DQgAEMcBEKMCELADEEM6BwgjEOoCECc6BAgAEEM6CggAEMcBEKMCEEM6CwgAELEDEMcBEK8BOggILhCxAxCDAToGCAAQFhAeOgkIABDJAxAWEB5QwDlY4GVgwG1oDHACeACAAW2IAasHkgEDOS4ymAEAoAEBqgEHZ3dzLXdperABCsgBCsABAQ&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwjBp9bwrorwAhWqw4sKHRl4DG4Q4dUDCA0&uact=5

Power er allerede en butikk som er godt etablert både som nettbutikk men også som fysisk drivende. De er meget synlig på nettet hvor de allerede bruker mye ressurser på å markedsføre seg på nettet.

På søket «Mobil», kommer Power midt på organisk søk på google. De kommer etter nettbutikker som spesialiserer seg i mobiltelefoner. Øverst i søket ligger deres største konkurent Elkjøp. Power burde i fremtiden fokuserer mer på SEO for at de skal komme høyere opp i Google Search. Her burde de fokuserer mye mer på komme høyt i søk, og være dominerende utifra hvor stor kjede de allerede er.

3. Brukervennlighet

Produktkatorgorier på forsiden til Power: https://www.power.no

Power er ganske brukervennlig for de fleste, hvor produkter er enkelt å finne. Produktene er katogorisert og det er oversiktlig å finne frem. I bildet over kan du se hvordan det er katogorisert, hvor brukervennligheten er meget god.

Søkefeltet på Power sin nettbutikk: https://www.power.no

I søkefeltet er det god oversikt over hva kunden leter etter. Det er ekstremt viktig at det god struktur, for dette vil prege kjøpsprosessen til kunden. Det vil bestemme om det blir salg eller ikke.

I søkefeltet har jeg søkt etter «apple», og da vil det komme opp produkter relatert til søkeordet. Det vil komme opp bilder, pris og produktnavn på de med aktuelle produktene. På siden kan vi se at de har prøvd å dele opp i underkategorier, hvor kunden har mulighet til å finne de spesifikke produktene de leter etter. Det kan også være tilleggsprodukter som kunden kan få tak i, i tillegg til hovedproduktet.

4. Kjøpsprosess

Kjøpsprossene burde være så enkelt og smertefritt for kunden som mulig. På denne måten vil det øke sannsynlighet for salg, hvis det er enkelt og at alle kan forstå det. Kunder burde få nøye informasjon om hvordan betalingen skal skje, ofte hvor kunden skal ha flere alternativer for betaling. Det burde også informere om frakt, eller om det ønsker «Click og hent».

Skjermbildet av kjøpsprosessen til kunder hos Power: https://www.power.no/checkout/

For å illustrere kjøpsprosessen til en kunde hos Power, har jeg brukt en El-Sparkesykkel som utgangspunkt. På skjermbildet kan du se at kjøpssprssene er delt inn i 4 ulike deler.

  1. Første delen skal ta for seg frakten, hvis en ønsker det og totalprisen for produktet.
  2. Her skal kundene skrive inn personlig informasjon for henting eller levering.
  3. Dette steget skal kunden velge hvordan produktet skal nå frem til dem. Her har de valg om å velge ulike leveringsselskaper etter som hvor fort de ønsker produktet. Det er også mulighet med «Click og hent».
  4. Siste steget skal kundene velge ulike betalingsmetode som passer best.

5. Teknologi/hastighet

1 av 4 forlater nettsiden hvis det tar over 4 sekunder før siden laster inn. Dette vil påvirke omsetningen til butikken, og hvor effektiv den er. Ved at den laster inn så tregt, vil resultere at alle ledd av nettbutikken vil ta lang tid å laste inn. For å hvordan Power scorer og hvor fort det vil ta har jeg brukt verktøyet Google PageSpeed Insights tool. Dette verktøyer måler, og gir den en score utifra 0-100.

Bildene er hentet ifra https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fwww.power.no%2Fc%2F1683%2Fkjoekkenutstyr%2F&tab=desktop

Bildet til venstre illustrer hvor høyt nettsiden scorer på mobiltelefon, hvor de scorer 5/100. Til høyre kan vi se at nettsiden scorer 28/100. Dette er utrolig dårlig, og kan i lengden resultere til at konkurrenter gjør det bedre på nett, og at kunder velger konkurrenter som Elkjøp isteden.

Personlig syntes jeg at nettsiden fungerer godt på Mac, og jeg har ikke hatt så no særlig problemer med den. Selv om jeg brukte Google PageSpeed Insights tool, burde en alltid være kritisk. Dette kan innhold feilinformasjon av nettsiden.

6. Kundetilfredshet

Power stiller dårlig på kundetilfredtshet, hvor kunder er meget missfornøyde. De scorer dårlig på flere nettsider som gir ut poengscore utifra hvor fornøyde kunder er. Her blir de vurdert fra 1-5 stjerner av kunder, og gjennomsnittet blir det endelige resultatet. Power scorer slik:

Skjermbildet av anmeldelser: https://no.trustpilot.com/review/power.no

Her kan vi tydelig se at det må gjøres endringer både i nettbutikk og fysisk butikk, etter mange klager.

7. Trygghet

Skjermbildet: https://www.power.no/c/4781/power-support/

Power har sin egen side inne på nettbutikken, hvor kunder kan lese på noe som en lurer på. Her er det ganske utfyllende svar og kvalitet er meget høy. Til venstre på siden, er det en chat knapp som følger deg gjennom hele besøker på nettside. Her har du mulighet til å skrive inn spesefike spørsmål, som du kan få ordentlig svar på hvis du selv ikke finner det på nettsiden.

Skjermbildet: https://www.power.no/kundeservice/

Tryggheten kan igjen bli forsterket ved at kundene har mulgiehten til å hente informasjon, og kontakte Power på flere ulike måter. I bildet over kan vi se ulike alternativer som kunden har, og hva Power kan hjelpe kunden med.

Skjermbildet av betalings alternativer: https://www.power.no/checkout/payment/#payment

Når kunden skal betale for varen eller tjenesten, kan vi se at kunden har muligheten til å velge flere ulike betalings alternativer. Her er det valg mellom faktura, vipps, kortbetaling eller sen betaling med Santander.

8. Kundekommunikasjon

Power sin instagram: https://www.instagram.com/powernorge/
Power sin nettside: https://www.facebook.com/powernorge

Power stiller ganske sterkt når det gjelder kundekommunikasjon. Her har jeg tatt i to eksempler på dagsaktuelle plattformer hvor Power er aktive i. Dette er Instagram og Facebook. De har en del følgere, hvor de har 555.999 likes på facebook profilen sin og 11 200 følgere på Instagram. Her poster de nesten daglig, og oppdaterer hele tiden med nye produkter, kampanjer og legger ut innlegg. Power er meget gode på kundekommunikasjon via nettet, men det kan oppleves som en monolog. Dette gjenspeiler seg i kundetilfredsheten.

9. Priser, utmerkelser og artikler

Etter noen kjappe søk, er det vanskelig å finne noen utmerkelser og priser.

Power blir omtalt i flere sammenhenger og er mye i media og artikler. Her er det både mye positivt, men også altfor mye negativt som være med på at kunder kan velge andre konkurrenter. Det er viktig å ha et gode omtaler, og framstå som en bedrift som fokuserer på kunder.

Nettavisen har intervjuet en tidligere ansatt: https://www.nettavisen.no/okonomi/eks-ansatte-i-elkjop-og-power-forteller-en-ekstremt-kynisk-bransje-som-aldri-vil-kundens-beste/s/12-95-3424061518

Dette er et eksempel på hva Power kan unngå. Dårlig omtale i media, kan påvirke kundens forhold til butikken.

10. Konsept og strategi

Konseptet og strategien til Power er ganske godt fristilt og kommunisert på deres nettside. Det er ganske tydelig og lett å forstå at de er markedsledere og selger elektronikk rundt i hele landet.

Konklusjon

Utifra disse 10 kriteriene stiller Power ganske godt på den tekniske fronten på nettsiden. De har veldig mye bra, og har et av de bedre nettsidene blant elektronikk selskaper i Norge. Den er veldig lett å forstå, og gir en ekstremt trygghertsfølese med tanke på alt av informasjon og betalingsalternativene. De har kjapp levering, og tilbyr kunden flere ulike alternativer for å få produktet. Det som trekker nettbutikken og bedriften ned, er alt det negative som kundetilfredstillhet. De scorer ekstremt dårlig, og har mye dårlig omtaler på nettet.

Kilder:

https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

https://no.trustpilot.com/review/power.no

https://www.prisjakt.no/store.php?f=30366

https://prisguiden.no/butikker/power

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *