McDonald`s og FNs bærekraftsmål

I dette blogginnlegget skal jeg ta i utganspunktet det vi har snakket om i forelesning idag, og fokusere på hvilke tiltak McDonlds tar fra et bærekraftig perspektiv. Blogginnlegget skal basere seg på FNs 17. bærekrafts mål.

Arendal Næringsforening - Arendal Næringsforening - Profil - MacDonald's  Arendal
Bildet er hentet ifra: https://arendalnaeringsforening.no/medlemmer/macdonalds-arendal/

Mc Donalds er en kjede som ble etablert i USA, og blir sett på som en av verdens største resturanskjeder. De er den største innenfor fastfood og produserer hamburgere, fritert kylling, pomme fries og andre tilbehør. Selskapet ble stiftet 1940 av to brødre som het Richard – og Maurice McDonald. Den første McDonalds kjeden ble for første gang åpnet en restaurant i California, USA. Idag har kjeden resturaner i hele 119 land rundt om i hele verden.

FNs bærekrafts mål

FNs bærekraftsmål består av 17 mål og 169 delmål. Målene skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn. Disse målene går ut på en felles oppnåelse som skal stoppe sult, fattigdom, ulikheter og klimaendringer innen 2030. Disse målene blir demokratisk valgt fram av land, og etter det prioritert som et felles mål. Målene er bygd opp slik at alle skal bli prioritert, og at ingen skal føle seg utenfor. Målene skal stoppe de store verdens problemene og involvere selv de med minst makt.

Bildet er hentet ifra: https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

Hvilke bærekraftige tiltak gjør McDonalds?

McDonalds har et stort fokus på bærekraft, og har en del tiltak for å bidra til en grønne fremtid. Det har vært mye spekulasjoner om hvor bærekraftige de nettop er, med tanke på at de er en så stor fastfood kjede. McDonalds har et stort fokus på bærekraft innenfor matbransjen, og dette er alt fra råvarer til emballasje. McDonalds i nyere tid gjort tiltak for å jobbe mot en mer bærekraftig retning og det skjer mye bak kulissene. Som et av de ledende selskapene innenfor matbransjen stiller de høye krav til seg selv. Dette er krav innenfor etiske, økonomiske og miljømessige krav som de stiller til seg selv.

Rellevante FNs bærekraftsmål for McDonalds

Bildene er hentet ifra: https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

Stoppe Klimaendringer: McDonalds har et stort ønske om å bidra om et felles mål om å redusere utslipp og forurensing. McDonalds visjon er å være med på å ta vare på våre lokalsamfunn, samfunnet generelt og miljøet vårt. Siden starten har det vært en del av deres arv å være en god nabo. McDonalds er alltid på jakt etter potensielle franchisetakere som ser etter løsninger for å forbedre effektivitet i restauranten, som for eksempel kjøp av grønn strøm som kommer ifra fornybar energi.

Ansvar for forbruk og produksjon: McDonalds har alltid prioritert dette med forbruk og produksjon. Restaurantkjeden produsert ekstreme mengder med mat om dagen, noe som fører til store mengder med embalasjer til take-away mat. På denne måten har de valgt andre bærekraftige materialer som blir brukt til emballasjer. I nyere tid har de for eksempel byttet ut plast-sugerør med papp-sugerør

God helse og livskvalitet: McDonalds jobber aktivt for å finne helt nye måter for å styrke næringen til menyen deres. Her fokuserer de på blant annet å redusere fettinnhold og salt. McDonald’s har derfor fokus på matsikkerhet og kvaliteten av matvarer. Videre skal de fokusere på å bruke kun naturlige ingredienser i maten de serverer. For McDonalds er også leverandører en stor del av bedriften. Det er nettop de som leverer råvarer og, McDonalds bruker mye ressurser for å besøke leverandører for å opprettholde kvaliteten og standaren av råvarene.

McDonalds har en stort fokus på å være bærekraftige og jobber mot å gjøre dette på alle fronter. De gjør en del tiltak for å være bærekraftige, og fyller flere av FN`s bærekraftmål.

Kilde:

https://no.wikipedia.org/wiki/McDonald’s

https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

https://www.mcdonalds.com/no/nb-no/maten-vaar/baerekraft.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *